پدیده عرفان‌های کاذب به دنبال سلطه‌جویی بر ذائقه‌ها است
23 بازدید
نحوه تهیه : فردی
محل انتشار : سایت خبرگزاری رسا
تعداد شرکت کننده : 0
حجت الاسلام رسول حسن زاده، کارشناس عرفان های نوظهور، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، به عوامل تأثیرگذار در گرایش افراد جامعه به فرقه های نوظهور عرفان دروغین پرداخت و اظهار داشت: بحث عرفان به نوبه خود یک جاذبه معنوی و فطری برای هر انسانی دارد همانند مفاهیمی چون دعا، که همواره فرد در پرتو جذبه آن قرار می گیرد.

 وی افزود: علل گرایش به فرقه های نوظهور دارای ویژگی های روان شناختی است و قبل از پرداختن به علل گرایش باید عوامل پیدایش این عرفان های جدید را مورد بررسی قرار دهیم که آیا پدیده ای با نام عرفان های کاذب واقعیت خارجی دارد؟! یا کاذب و ساخته شده است؟! و بعد از پیدا شدن این گروه ها گرایش به آن صورت می گیرد و در نتیجه پیدایش مقدم بر گرایش است. کارشناس عرفان های نوظهور در ادامه با بیان این که به دو نوع نگرش به عرفان های نوظهور وجود دارد، ابراز داشت: نخستین نگرش به این گونه فرقه ها آن است که از آفرینش انسان تا امروز حق و باطل در مقابل همدیگر مقابله می کردند و تازگی ندارد و در زمان پیامبر و اهل بیت(ع)، فرقه هایی پیدا می شدند و مردم را به بهانه های مختلف جذب می کردند و در زمان حال نیز این گونه گروه ها نیز وجود دارند که قارچ وار می رویند. وی در ادامه گفت: نگرش دوم به این فرقه ها این است که این جریان مثل گذشته نبوده و نوپدید است و نوپدید بودن آن به این است که همزمان با دوران مدرنیته همسو با هم عمل می کنند همچون همگونی واژه ها و مفاهیم؛ و از اینجا فهمیده می شود این فرقه ها بهانه ای برای سلطه جویی بر دیگران است. حجت الاسلام حسن زاده با بیان این که امروزه از ابزاری همچون عرفان های نوپدید برای سلطه جویی بر دیگران استفاده می شود، ابراز داشت: اگر زمانی ماشینیسم و مدرنیته بهانه ای برای تسلط بر افراد بود در زمان حال عرفان های دروغین جایگزین جدید آن است و برای تحقق این هدف یعنی جذب ذائقه های مختلف، فرقه های گوناگونی تولید می شود. وی درمان بیماری ها، معجزه های ساختگی و شعبده بازی، سفر روح و شهوت جنسی را از جاذبه های این فرقه ها برشمرد و اظهار داشت: هدف دایر کنندگان این فرقه ها این است که برای هر ذائقه ای یک نوع فرقه درست کنند و یکی از مهم ترین آثار زیان بار این گروه ها تغییر باورها همچون تغییر باور خدا و فرجام شناسی و معاد شناسی است به صورتی که مفاهیم دگرگون می شود و عرفان سلحشوری و حماسی را از میان می برد و به جای آن یک عرفان خاموش و معنویت بی محتوا و توخالی جایگزین می شود؛ بنابراین با مطالعه پیدایش این گونه گروه ها بهتر می توان به علل گرایش به آن ها پی برد.کارشناس عرفان های نوظهور با بیان این که عرفان های دروغین بعد از جنگ جهانی دوم و در کشورهای صنعتی چون انگلستان و آمریکا شروع به کار کردند، خاطر نشان کرد: در سال های 1950 و 1960 میلادی با یک سیر صعودی از کشورهای اروپایی و بعد از آن آفریقایی و تمام جهان تا به امروز توسعه پیدا می کند و می توان گفت از علل به وجود آمدن این گروه ها، ناکارآمدی مدرنیته است به خاطر نقطه جغرافیایی و خاموش کردن فطرت و معنویت این اتفاق افتاده است. 

وی افزود: از دیگر علل پیدایش این فرقه ها جستجوی معنویت و دین از طرف مردم به خاطر جدایی دین از سیاست در دوران رنسانس بود و به دنبال آمدن مدرنیته، سبک زندگی جدیدی به وجود آمد و همسان با این سبک زندگی باید یک معنویت هم کفو ایجاد می شد؛ محور قرار دادن مادیات، نادیده گرفتن خانواده و منزوی شدن این نهاد ارزشمند از پیامدهای مدرنیته به حساب می‌آید که با پیدا شدن فردی به نام أشو و ارائه نظریه زندگی مشترک جنسی به تزلزل نهاد خانواده شدت داده است.

آدرس اینترنتی